Thursday, May 30, 2013

[BM] Aku Sayang Kamu

Semalam saya kongsikan gambar di sebelah ini di laman sosial FB & Twitter sebagai peringatan untuk diri sendiri dan juga orang yang saya sayang (the one who is dear to me). Sesiapa yang sempat membacanya, maka anda adalah antara orang-orang yang saya sayangi.

Geli? Janganlah..

Tak ada apa yang perlu rasa geli gelemannya bila saya zahirkan kalimah 'sayang' itu. Perkataan sayang itulah yang mendekatkan antara dua pihak yang berjauhan. Ia mengikatkan dua hati yang berinduan. Ia jugalah penyebab terbentuknya silaturrahim sesama kita.

Sayang Awak = I Love You = انا بحبك

Berbeza dengan pengguna 'Love / Dear' dalam Bahasa Inggeris dan 'Huub حب' dalam Bahasa Arab. Latar belakang saya bergaul dengan rakan-rakan Arab dan penutur Bahasa Inggeris yang lain, cukup mudah terzahir mengatakan 'I love you my man' = 'انا بحبك' atau 'Yes, my Dear' = 'ايوه، يا حبيبي'.

Mungkin sedikit ganjil dalam Bahasa Melayu apabila menggunakan perkataan 'sayang' itu. Mungkinkah selain keluarga, perkataan itu mudah terungkap dikalangan penutur bahasa ini? Mudah kita sebut sayang pada pasangan kita. Namun sudikah kau jawab sayang, pada kawan-kawan sama jantina? Perempuan mungkin boleh.

Lelaki dengan Lelaki? Jenis yang tak biasa, dia berinya belanja makan penampar percuma.

Jika segan (atau takut kena tampar), sebut sahaja dalam bahasa yang tak mendatangkan salah faham. Yang penting, sebarkan kasih sayang, spread the love yo'll.

"Kenapa ni Sayang?"

Peri pentingnya menzahirkan sifat sayang sesama insan dikala waktu kini, banyak isu kemanusian terbangkit di sana sini. Tanpa kasih sayang, muncul penyakit hati batin yang pelik-pelik. Kurang curahan kasih sayang, mulalah mengikut hawa nafsu.

24:21
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui [Surah An-Nur: 21]
Memang selalu kita lupa yang perbuatan kita ini direkod dan bakal dipertayangkan kelak di Hari Pembalasan. Yang mana tiada satu pun anggota badan yang menceritakan sesuatu melainkan ianya benar belaka. Jelas Allah rakamkan peringatan dalam Kitab Agung-Nya dalam lembaran Surah An-Nur yang sama, pada rangkap 24-25.
Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan. [Surah An-Nur: 24]

Pada hari itu Allah akan menyempurnakan untuk mereka balasan (azab seksa) yang berhak mereka mendapatnya, dan mereka pula akan mengetahui bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Adil, lagi nyata keadilanNya. [Surah An-Nur: 25]
Mungkin kita terlupa. Seminggu sekali peringatan buat kita yang termaktub di lembaran Surah Yasin ayat 65. Tak perasan? Jom jenguk seketika maksudnya.

36:65
Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.[Surah Yasin: 65]
Apabila sudah dizahirkan, apa jua percakapan mahupun dengan perbuatan sendiri, maka bertanggungjawablah. Ya, saya perlu beringat untuk sentiasa bersikap bertanggungjawab dengan apa yang telah, sedang mahupun apa yang bakal saya lakukan. Pentingnya supaya tak berterusan diri menfitnah diri.

Sayangi Diri, Bina Jati Diri  

Membina kekuatan yang berterusan memerlukan asas kukuh. Asas yang terlalu keras, apabila bertembung dengan tekanan luar yang keras ia akan musnah. Asas yang terlalu lembut, tak mampu menyokong binaan sendiri. Segalanya perlu seimbang & optimum. Maka, salah satu sumber kekuatan ini adalah keperluan berkasih sayang. Maklumlahkan, muka ganas mana pun biarlah sekurang-kurangnya hati ada taman.
 Slowly climb the wall that you build, so that it wont collapse earlier before its finishes
- FB, 25th May 2013
Bermula dengan penjagaan diri sendiri. Biar kekuatan itu dapat menjauhi daripada perbuatan yang membinasa dan menyiksa diri dengan perkara yang tak perlu. Kemudian dari situ, kembangkan kasih itu kepada saudara dan sahabat terdekat. Moga cas-cas yang positif yang lahir dari insan yang hebat
senantiasa tersebar dan membina jaringan kekuatan dalam ummah. Biarkan  disamping kelangsungan pembinaan jati diri individu.


Kehidupan itu suatu proses yang berlangsungan. Kala itu, jika sedar dan kita melihat apa yang ada dalam diri kita sendiri, kita akan nampak di mana wujudnya kelangsungan itu.
"Hidup hanya sekali (You only lives once)" - tiada pegangan.
"Hidup suatu pertaruhan (We bet on our lives)"-  tidak faham.
"Hidup suatu pelaburan (Life is an investment)" - orang nampak.
"Hidup suatu penantian (Life is an expectation)" - orang insaf.

No comments:

Post a Comment