Thursday, January 3, 2008

[BM/ Eng] Study Or Not To Study

Apa yang buat orang lain rasa semangat/tak semangat untuk belajar? Apa pula sebab yang mendorong kepada kedua-duanya?Tetiba aku terfikir. Apa yang aku nampak masing-masing ada extrinsic factor(s).

Ada yang dapat (bagi jenis yang nak & semangat nak belajar) couragement dari keluarga tersayang, umumnya (of course) Mak Ayah. Ada juga dapat dari adik-beradik (ni mainkan peranan dalam persaingan, especially yang ambil jurusan yang sama atau bagi membuktikan kepada yang satu lagi bagi yang disindir).


Other got their couragement not only from family members. Yang ni banyak pecahannya pula:
  1. Insan tersayang.. Refer pada siapa ek? Pasangan kekasih kot? Ni galakkan unsur pembuktian diri. Tapi kalau yang jenis leka tu pula macam mana ek? Macam mana pula yang terputus di tengah jalan? Are these a form of couragment too??
  2. Teman/ kawan karib.. Wujud persaingan sihat kalau masing-masing aim for the top. Tapi ada pulak yang ajak tak payah susah-susah nak belajar teruk-teruk (kawan ke ni??)
  3. Guru/ Lecturer.. Mereka dah susah-susah bagi ilmu, ajar sampai faham(ni pun depend pada penerima/students). Siap bagi tips nak study lagi (diorangkan, makan garam lebih). Ada yang jadi mentor lagi.
  4. Masyarakat.. Yang ini, bagi yang menyedari keperluan ilmu/kepakaran demi kemaslahatan ummah.
    Point ni yang aku terlupa. Aku lupa yang jurusan aku ambil ni demi kesejahteraan ummat Islam khususnya & untuk negara aku sendiri. Bagi sesiapa yang menggunakan alasan "belajar demi kemaslahatan Ummah, aku doakan dia mendapat rahmat Allah & kemudahan untuk dia belajar sehingga cemerlang
  5. Material.. Dapat/tak dapat semangat untuk belajar kerana kebendaan. Aku selalu tergolong dalam group ini. Terutama bila tak belajar, banyak sangat benda yang mengaburi mata & yang melekakan diri.

Human Medicine is a unique science that explore anatomy of human body, chemistry in the metabolisms, knowing the physiological event, knowing the parts that constitute the whole body till the very minute cell, just to make a better life of a human to live. Why? By knowing the good parts, you'll also will know the bad part of the body, what causes a system to malfunction, what damages the body. Thus, learning Medicine, is a gift for the human race themselves

No comments:

Post a Comment