Monday, December 31, 2007

[Eng/ BM/ Ar] Exam Oh Exam

Hmm, sekejap je dah hujung bulan 12 (sekali dengan hujung tahun 2007).. Tu la, pejam celik, pejam celik, masa berlalu dengan cepat. Masa takkan tunggu kita, sebab tu kita kena manfaatkan sepenuhnya.

Apa yang berlaku bulan Disember ni di Mesir ni huh? Oh, fatrah imtihan dah bermula. Baik Tibb, Baik Azhari. Kalau pergi mana-mana jumpa sahabat the most common question would be
"كيف امتحانك؟ @ متى امتحانك؟"


Hmm, Histo, exam yang terawal untuk tahun ni, in fact, dah banyak kali tangguh examnya (lepas seminggu, seminggu lagi). Tahun ni, exam kali ni ikut department bila nak buat. Nak lagi best, Histo yang paling banyak buat exam (bulanan), tapi student arab je yang kena bulanan. Kitorang belum lagi, asyik tangguh je. ايه الحصل؟ . Alhamdulillah, aku confident dengan aku (exam 10/12/07) dan keputusan bru dapat tadi, amat membanggakan. Maunya tidak, aku dapat markah penuh (sikit je pun).

13/12/07 exam Biochemestry. Aduh, ni yang buat aku sakit kepala.. Ada fakta yang aku salah tulis (confident je masa jawab), bila 'tertengok' jawapan dalam buku, menyesal la pula. Tu la, siapa suruh tak nak study betul-betul? Dapat keputusan pun cikai je (9/20 markahnya).

17/12/07 giliran Anatomy pula. Aku tengok budak lain study MCQ je, aku pun baca gak sikit. Sempat jugak scan buku tu pagi sebelum exam . Nak best lagi, doc cakap exam tak masuk Submandibular region, sekali kertas yang aku dapat (ada 3 set soalan) pula terlebih dari topik Submandibular. Terdiam aku masa dapat kertas tu. Soalan short notes pulak tajuk Cavernous Sinus. I have no clue to start.

Bertuah betul la bila Doc Nasser ade kat dalam bilik kitorang tu, sebab ade sorang hamba Allah ni tanya macam mana nak jawab sebab dia tak tahu. Doc pula cakap points apa yang kena include, masa tu la, aku dapat idea (untuk merepek).Yang tak bestnya, set soalan lain ada lagi senang (Blood Supply of Face & Scalp, Maxillary Artery & tts Branches). Tu semua ketentuan Allah. Satu lagi, kenapa tak bersedia?

Physio 3rd January, the topics include from Cerebellum till the end of CNS. I should take this one seriusly not to target on certain subpoints only.

To be a doctor, it is not by only excellent in the medical exam, but to applicate the knowledge better, yet each single knowledge without picking

No comments:

Post a Comment