Sunday, July 15, 2012

[BM] Asyik-asyik Meniru Saja

"Eleh, macam kau tak pernah meniru je"

Ya memang aku pernah meniru, tapi tak sama dengan debaran yang aku peroleh untuk tunggu hasil keputusan yang aku usaha sendiri. Merasai tekanan perasaan & harapan menggunung memohon pada Ilahi atas natijah yang aku tak pasti.

Ya memang aku pernah meniru, tapi buat apa untuk aku kekalkan meniru utk setiap kali peperiksaan? Alhamdulillah, hasil meniru aku lebih buruk berbanding tidak. Sekurang-kurangnya tiada lagi harapan palsu mengatakan 'tak tiru tak najjah'.

"Ko pandai, senang la cakap"

Pandai atau tidak, melibatkan hasil pada usaha kita sendiri, kalau dah meniru, nampak sangatlah bodohnya orang yg cakap tu. Sayang pula, bila dah tahu bodoh, tak pandai pula nak meniru usaha orang lain untuk memajukan diri sendiri :P
Untuk sahabat yang diberi peluang kedua untuk dur thani (peperiksaan ulangan) ni, tingkatkan usaha anda dalam bentuk amali & rohani:
1) seandainya anda pernah meniru, yakinlah ianya bukan bentuk usaha yg baik kerana matlamat tidak menghalalkan cara & Allah telahpun memberi anda peluang merasai kegagalan dgn cara itu

2) seandainya pada anda, usaha anda berikan itulah pada kudratnya, yakin jugalah, Allah tak akan uji anda jika anda tidak mampu

3) seandainya anda 'percaya' yg ada pihak ingin menggagalkan anda dlm peperiksaan yg lepas, tak perlu salahkan sesiapa, kerana Kuasa Qada' & Qadar milik Allah, jika pernah anda menyalahkan orang lain, mohon istighfar atas sesuatu yg kita terlupa

Ingatlah juga, usaha anda penuhi di bulan ramadhan ini, merupakan ibadah (jika diniatkan Lillahi Ta3ala) yg Allah lipat gandakan manfaat & pahalanya, rebut peluang amalan sunat dan jangan pula dijadikan alasan kesusahan anda utk belajar
 Fikirkanlah, dengan meniru Allah bagi peluang anda utk lulus, Di mana pendirian anda? 
1) Bodoh sangat ke aku ni sampai perlu tiru dalam exam untuk lulus?
2) Aku berusaha belajar dan akhirnya aku jawab dengan meniru
3) Aku tiru baru boleh lulus, kawan-kawanku yang bertungkus lumus, majoritinya tersangkut tapi aku lepas, bangga seh
4) Suka hati aku la nak tiru ke tak, dah Allah bagi aku lulus, rezeki aku (istidraj tak terlintas di hati ke??)

No comments:

Post a Comment