Thursday, March 6, 2008

[BM/ Eng] What Has Happen?

Muhasabah perkara yang telah berlaku kepada aku dalam tempoh 1 bulan yang lepas

Kesihatan

Pening kepala & batuk. Bunyi macam demam biasa je, tapi kalau dah selalu sangat risau jugak.. Adakah sebab pelajaran aku, kesihatan aku terabai? Mahukan disebabkan kesihatan, pelajaran aku terabai?

5hb Feb inisiatif pertama aku. Does my headache have to do with my eyeglassess? Kemungkinan tu memang ada, sebab, blurring vision buat mata aku sukar nak fokus -> straining to focus-> headache. Jadi aku check mata (dah lama tak check) & buat baru kat ديرب نجم tempat Pakcik Ahmad Bayumi (dia buka kedai cermin mata je, check mata dengan doc mata terus). Tapi, masih ada lagi headache tu



12hb Feb inisiatif kedua pula. Lets take some medical advise from a proper doc. Doc Nasser kata perubahan cuaca (sejuk-> panas) mainkan peranan. Kemungkinan yang lain, aku ada gastritis & sinusitis (sputum accumulate-> swallowed-> stomachache-> headache. So dia prescribe ubat kat aku.

Pelajaran

Selepas cuti semesta, tumpuan aku dah turun mendadak. Dalam tempoh 3 minggu lepas cuti tu, aku asyik cari motivasi penggerak untuk aku cuba perbaiki diri. Namun kurang beri kesan. Adakah semangat aku hanya membara masa Sem 1 je? Azam aku (niat utama) dalam belajar kali ini untuk balik Malaysia. Adakah sebab niat ini, backfired kat aku?

Pentaklifan

Jawatan disandang.. Satu persoalan.. Sejauh mana aku melaksanakannya & sejauh mana aku memprioritikannya? Ada yang aku tolak kerana takut tak mampu laksanakannya. Tapi betul ke itu alasannya? Allah tak akan berhenti menguji hambanya. Apa yang aku nampak, setiap kali ujian pentaklifan, aku tak laksanakan dengan bersungguh-sungguh ( tak sempurna). Maka, ia akan tetap datang untuk aku bawa hingga sempurna.


"Aku perlukan panduan & hidayahMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment