Wednesday, March 19, 2008

[BM/ Eng] Oit!!

Segala perubahan terletak atas keinginan seseorang beserta kesungguhan untuk melaksanakannya. Kalau sekadar cakap sahaja, habuk pun tarak

Aku selalu mengadu domba, mengatakan yang aku ni tak rajin study. Tahu, tapi malangnya (macam) sengaja tak nak berubah. Kemudaian melenyapkan rasa bersalah tu dengan alasan, orang lain pun sama tak study.

People are different in many ways. Even their way of understanding/study. Some could just understand only by lectures, which may need no consistant revision at home. But, this ability which I didnt possessed. I know I'm bad in memorizing (almost about everything), but still lazy enough not to take more time for studying. Aku boleh faham apa yang ada dalam kelas, tapi, aku mudah lupa, jadi tak mungkin kekal ilmu tu tanpa pengulangan.

Procrastination as a habit? Ni yang kena elak ni, dalam satu hari ada sekurang-kurangnya 2 subjek, setiap subjek sekurang-kurangnya 1 topik (3-4 m/s). Itu pun dah dikira banyak (medicine is not like studing in secondary school). Jadi, andai aku tak ulangkaji (by the book of cource) as soon as I recieve the knowledge (in lectures), it wont be the same if I read it later on.

Jangan jadikan sifat malas, berlengah-lengah, "tak mengapa", mengadu domba sebagai alasan. Golongan ini tak akan maju kehadapan. Tak ada seorang berjaya tanpa usaha, tak ada yang sempat jika menangguh, tak ada penyelesaian dengan "tak mengapa", tak ada pujian jika mengadu domba

"AKU NAK BALIK DENGAN TENANG TAHUN NI"

No comments:

Post a Comment